mandag den 14. februar 2011

Tongariro Alpine Crossing

Saa gik endnu en weekend. Den sidste inden ferien starter og jeg for alvor skal paa tur. Jeg har laenge rigtig gerne villet se national Park som er paa UNESCOs liste. Det er et omraade med aktive vulkaner og meget speciel natur. Jeg tog afsted til National Park Village fredag og fik gaaet en lille aftentur i den naermeste bush. 


Et par af de lokale.................New Zealand kan ikke prale af at have mange farlige dyr.



Vejret var skoent og meget varmt.


Saa blev det loerdag og lodgen, hvor jeg havde booket et vaerelse, arrangerede transport til starten af den 19,4 km lange tur i parken. Der er forskellige ruter man kan gaa, men Tongariro Alpine Crossing er en af de mest populaere og man kan fra den rute tage afstikkere til toppen af de forskellige vulkaner og andre udsigtspunkter. Omraadet er stort og jeg blev koert til rutens begyndelse og fik besked paa at vaere paa den anden side af vulkanerne 8-9 timer senere ellers ville jeg ikke komme med bussen hjem igen. Der var en canadisk pige fra lodgen, som jeg fulgtes med; saa kunne vi holde lidt oeje med hinanden. Men som sagt, saa er turen 19,4 km lang startende i 800 m hoejde. Det hoejeste punkt paa turen er ca 1900 m og deroppe var det koldt og en smule blaesende...jeg fik lidt propper i oerene ogsaa!



 Lavaformation:




Naesten paa toppen; south crater med vulkanen til venstre i baggrunden, toppen gemt i en sky!


Udsigt over the dessert.


Saa naaede vi toppen, med smuk udsigt over red crater....meget meget roedt og aktivt dampende.


De groenne Emerald lakes


...og saa vejen ud af Mordor ;o)


De sidste stykke i bagende sol, men heldigvis gennem frodig skov. Det foeltes naesten som den sidste km i en halvmaraton......



Tilbage paa lodgen....det vildeste dyr jeg moedte den dag - meget afslappet.


Jeg sov enormt godt den nat, og har lidt oemme ben her et par dage efter, men turen var rigtig god og jeg var meget glad for de skyer, der trods alt var, for havde det vaeret i samme bagende sol, som den sidste del af ruten, saa havde det vaeret meget strengt.

1 kommentar:

  1. Hej Kristina!
    Tak for en dejlig rejseberetning og skønne billeder fra NZ. Der må jeg også hen... :)
    Kh Lotte

    SvarSlet