søndag den 30. januar 2011

Rotorua and "Hells Gate"

Naar nu det gaar saa godt med arbejdet – proeverne bare lader sig analysere og analysere uden problemer indtil videre – saa er det en ekstra bonus at skulle paa tur i en hel weekend. Jeg havde planlagt en weekend til Rotorua i sidste weekend, men der blev jeg jo forhindret af tyfonen, saa i den netop forgangne weekend MAATTE jeg bare fasted uanset vejret. Saa jeg fandt et backpackers hostel paa nettet, bookede to overnatninger, bestilte busbilletter og guidet sightseeing tur, og saa var det bare at pakke regntoejet OG at haabe paa godt vejr.
Fredag tog jeg afsted fra Palmy i solskin. Turen skulle tage 5 timer og gik gennem smukke og meget forskellige landskaber. Det foerste stykke vej lignede meget Danmark: flade, groenne marker med graessende koer. Forskellen var saa bare, at her er der ogsaa mange faar og paa enhver lille bakke gaar der faar. Et enkelt sted gik der et umage par: en hest og en gris! En hvis langbenet herre ville ALDRIG have fundet sig i at skulle dele fold og graes med en gris :-D.
 Efterhaanden forandrede landskabet sig og blev bakket og med bjerge. Stadig groent og nogle steder regnskovsagtigt. Vejret blev ogsaa mere graat og desvaere var vulkanerne i Tongoriro National Park forsvundet i skyer, men landskabet var ikke til at tage fejl af: oerkenagtigt, sort jord og smaa stride buske, som nok er de eneste, der kan overleve saadan et sted. Ikke maerkeligt at Tongoriro blev valgt som scene til Mordor i Lord of the Rings. Efter Tongoriro blev det igen groent med frodige bakker og hoeje traer. Turen gik forbi store soer og gennem smaa byer op og ned. Snart var jeg i Rotorua og det begyndte at regne. Jeg fandt mit hostel, tog min regnfrakke paa og gik ud for at se paa omgivelserne. Det var allerede aften saa turen blev ikke saa lang, men jeg skulle ikke langt foer det dampede, boblede og sydede op af jorden. Rotorua er hjem for geotermisk aktivitet og hele byen bearer praeg af det. Ogsaa hele oplandet er praeget af aktiviteten; et enormt omraade.

Kl 22 begyndte det for alvor at regne. Jeg har aldrig set saa meget regn i mit liv. Det vaeltede bare ned og blev ved hele natten. Sikke det larmede – det var ikke til at sove for! Men heldigvis kl 7.15 loerdag morgen holdt det op (min tur skulle begynde kl 7.25 – hvor heldig kan man vaere?) og i loebet af et par timer skinnede solen lystigt.
Foerste stop var “Te Puia”, hjemsted for Maorier (Indfoedte), et omraade med geysere, kogende vandhuller, blaa vandhuller og boblende mudderpoele. Det er ogsaa uddannelsested for Maori vaevning og Maori traeskaering. En guide viste rundt og fortalte om historien og aktiviteten.



Naeste sted paa turen var “Agrodome” – med al den landbrug skulle der jo vaere en turistattraktion omhandlende det! Der blev vist alle de forskellige faareracer der findes i New Zealand, krydsninger, hvor de kommer fra osv. En meget frisk guide demonstrerede hvordan ulden klippes af og hvor hurtigt det kan goeres. Imponerende hurtigt. Vi fik ogsaa demonstreret hvordan en hund kan hyrde faar. Sjovt. Det var en god oplevelse – et godt show!
Saa gik turen til “Rainbow Springs Naturepark”, hvor der opdraettes regnburoerred og hvor man kan se nogle af de forskellige fugle og krybdyr, der findes i New Zealand. Her saa jeg KIWIer. En truet fugl som er meget pudsig af udseende, men egentlig meget soed.






Herpaa blev jeg overladt til mig selv; turen var slut. Tilbage paa mit hostel hjalp ejeren, som var gift med en dansker og kunne tale dansk, mig med at booke aftenens tur til “Hells Gate”. Mens jeg ventede paa at skulle afsted, gik jeg en tur langs soen I Rotorua, hvor det ogsaa damper og bobler op af jorden alle steder. Men afsted til Hells Gate skulle jeg og hvilket sted! Det er det mest aktive omraade i Rotorua, og der var virkelig gang i den. Det tog 1 time at gaa hele turen rundt i omraadet, og flere steder kunne jeg godt blive lidt bekymret for, om det kogende vand eller sproejtende mudder ville ramme mig. Gang i den maa jeg nok sige.



Den varmeste muddersoe var 142 grader paa bunden og 122 grader ved overfladen og kunne sproejte mudder flere meter op i luften. Man holder sig lige lidt laengere fra kanten end man egentlig maa komme! Det sjove er, at disse omraader er taet omkranset af frodige skove. Aftenen i Hells Gate sluttede af med mudderbad og svovl-spa, som var rigtig rigtig skoent, men som man ogsaa har fornoejelse af flere dage efter. Lugten er ikke saa skoen, men den forsvinder vel med tiden eller skal maaske slides af?? 3-4 brusebade fjerner i hvertfald ikke lugten helt L. Men jeg blev enormt afslappet og det var en rigtig god afslutning paa en dag, som heldigvis ikke druknede i regn, selvom det i foerste omgang saa saadan ud.



Om soendagen gik turen hjemad igen, og vejret var stadig fint, og jeg fik heldigvis set vulkanerne. Begge er active og den med sne paa er samtidig det hoejeste bjerg i New Zealand. Flotte er de. Jeg haaber, jeg faar tid til at gaa en tur paa dem, inden jeg skal hjem. Pyha saa gik den weekend. Jeg maa nok sige, at jeg fik brugt noget energi. Nu venter saa en ny uge med et taet pakket program paa Massey.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar